Zdobycie popularności na YouTube.com wydaje się w tych czasach ciężkim orzechem do zgryzienia, ponieważ konkurencja jest po prostu przeogromna i każdy, nawet w swoim najbliższym otoczeniu, ma kogoś, kto prowadzi swój własny kanał na YouTube lub przynajmniej myśli intensywnie o jego założeniu. Choć YouTube zmienił się jako platforma na przestrzeni lat, sednem jego istnienia nadal pozostaje współpraca polegająca na dzieleniu zysków z kreatywnymi twórcami. Czego potrzebujemy, by stworzyć kanał na YouTube, który stopniowo zacznie zyskiwać odpowiednią popularność? Odpowiedź jest tak naprawdę banalnie prosta – sprzętu i filmów.
Sprzęt
Istnieje w naturze ludzkiej zjawisko, które najłatwiej jest określić mianem nadmiernego entuzjazmu osoby początkującej. Samo zapalenie do pracy przy swoich pasjach lub obowiązkach nie jest oczywiście niczym złym – chodzi wyłącznie o to, że taki entuzjazm potrafi spowodować coś w rodzaju zaślepienia, które objawia się szczególnie wtedy, kiedy przychodzi czas zakupu sprzętu niezbędnego do realizacji swoich zamiarów. Barwnym i dosyć trafnym stereotypem jest obraz osoby, która po raz pierwszy w życiu podchodzi poważniej do ćwiczeń i ogólnego dbania o kondycję. Nim wybierze się ona na pierwszy jogging, będzie się najpewniej upewniać, że kupiła sobie wystarczająco specjalistyczne buty, profesjonalną odzież termoaktywną, bidon, ochraniacze na kolana i łokcie… Całe to zatrzęsienie sprzętu wydaje się niezbędne tylko w praktyce, a proces jego zakupu jedynie osłabi najczęściej nasz zapał. Tak jak początkującemu biegaczowi w pełni wystarczą tylko nierozpadające się buty, tak początkującemu youtuberowi wystarczy mikrofon, kamera i program do montażu.
Te trzy elementy wymagają szerszego omówienia. Mikrofon, choć może się to wydawać nieoczywiste, jest zdecydowanie najważniejszy z całego tego zestawienia. Jakość dźwięku jest w filmie nie do przecenienia; prawda jest bowiem taka, że widz najłatwiej zniechęci się do oglądania nie obrazem kiepskiej jakości lub nieporadnym montażem wynikającym z ograniczeń programu o darmowej licencji, lecz niewyraźnym lub przesterowanym dźwiękiem, w odsłuch którego trzeba włożyć pewien wysiłek. Jeśli więc zależy nam na dobrym przyjęciu filmów, porządny mikrofon i statyw z popfiltrem jest niezbędną inwestycją. Zależnie od rodzaju naszego contentu, dokupić będziemy musieli również kamerę, ale początkowo zupełnie wystarczający okaże się smartfon – naprawdę trudno jest trafić na taki, który nie nagrywałby filmów w zupełnie zadowalającej jakości 720p. Pozostaje jeszcze program do montażu, na który również nie musimy w pierwszej kolejności wydawać pieniędzy – darmowe opcje dostępne w internecie w zupełności wystarczą do pierwszych, prostych vlogów lub różnych kompilacji z gier komputerowych. O dalszych inwestycjach w sprzęt możemy pomyśleć tak naprawdę dopiero wtedy, kiedy zaczniemy zdobywać pierwszych widzów. Warto wtedy pomyśleć o ostatecznym dopieszczeniu jakości dźwięku poprzez zakup mat wygłuszających, które zapewnią nam wręcz studyjne warunki nagrywania głosu. Kamera z oświetleniem, profesjonalne programy do montażu i postprodukcji – wszystko to okaże się potrzebne, im bardziej będziemy zyskiwać na popularności.
Tematyka
Początkujący twórca na YouTube jest w stosunkowo komfortowej sytuacji, ponieważ absolutnie nie musi się on martwić o oryginalność swojego contentu. Nie chodzi tutaj oczywiście o perfidne plagiatowanie, lecz po prostu o to, że filmy w zupełności mogą być generyczne pod względem obranej tematyki – nikt nie oburzy się na to, że oto powstał kolejny kanał o Minecrafcie lub makijażu. Należy bowiem wpoić sobie jak najmocniej do głowy, że najważniejszy w filmie youtubera jest sam youtuber – to nie tematyka filmów, lecz jego charakter będzie zdobywać kolejne wyświetlenia. Istnieją oczywiście wyjątki od tej reguły w postaci kanałów wysoce merytorycznych, których twórcy stawiają sobie za punkt honoru, by nie produkować filmów mało wartościowych, ale w ogólnym rozrachunku chodzi wyłącznie o to, by film spełniał standardy społeczności YouTube – wystarczy, żeby nie obfitował on w przekleństwa, kontrowersyjne tezy i zachowania, a także by w miarę możliwości był skierowany do wszystkich grup wiekowych. Kiedy algorytmy serwisu wychwycą, że nasze filmy faktycznie spełniają te proste warunki, same zaczną promować nasze filmy, a spirala popularności będzie nakręcać się już praktycznie bez końca. Należy bowiem pamiętać, że kariera w social mediach nie polega tak naprawdę na tworzeniu treści samych w sobie, lecz czynieniu z tych treści swoistych billboardów reklamowych, na których reklamodawcy byliby skłonni zareklamować swój produkt. Czy to znaczy, że youtuberowi jest bliżej do marketingowca niż filmowca? Odpowiedź na to pytanie wcale nie jest jednoznaczna i sama ta refleksja powinna dawać wiele do myślenia. Social media oferują nam bowiem przestrzeń do publikowania i składowania swoich filmów i mają prawo subtelnie nakierowywać nas na produkcję takiego contentu, jaki będzie najbardziej optymalny pod względem marketingowym.
1 komentarz do tekstu “Jak stworzyć od podstaw popularny kanał na YouTube?”